Wordpress - Tworzenie kopii zapasowej bazy danych

Kopia zapasowa Wordpress

Cześć, w tym artykule poruszymy temat jak poprawnie tworzyć kopie zapasową bazy danych w systemie CMS Wordpress. Na potrzeby artykułu, przedstawimy, jak to zrobić za pomocą narzędzia adminer.php oraz jednej popularnej wtyczki np. UpdraftPlus

Tworzenie kopii zapasowych jest niezwykle przydatne przed wprowadzaniem wszelkich zmian na stronie - szczególnie, jeżeli serwis jest stworzony w oparciu o Page builder np. Elementor, Divi, SiteOrigin itd.

Z czego to wynika? o tym dowiesz się w dalszej części wpisu. Na potrzeby omówienia zagadnienia, przygotowaliśmy krótki film/poradnik, który pokazuje krok po kroku jak zrobić kopię.

Dlaczego warto tworzyć kopie zapasowe bazy danych?

Jak to mawiamy, ludzie dzielą się na 2 typy:

  1. Ci co robią kopie zapasowe
  2. Ci co ich jeszcze nie robią

Trochę prześmiewczy początek, jednak bardzo prawdziwy.

Kopie zapasową tworzymy, aby mieć miejsce do którego możemy się zawsze cofnąć, gdyby wprowadzone zmiany za bardzo namieszały we funkcjonowanie serwisu.

Kopia bazy jest szczególnie istotna w przypadku stron stworzonych w oparciu o Page Builder. Wynika to z faktu, iż Page Builder nie nanosi zmian w kodzie strony (w plikach) a wykonuje zapytania na bazie danych.

W momencie w którym nasz Page Builder odchyla się wersją od pozostałych wtyczek + wersji silnika strony (Wtyczki + silnik jest aktualizowany a Page Builder nie), może dojść do pewnego rodzaju Crashu (błędu). Bardzo często dowiadujemy się o takim błędzie przy aktualizacji podstrony/wpisu, kiedy Wordpress zapisze nam zmiany a wypełniane kafelki (moduły strony), zwrócą wartości Undefinied.

I tutaj z pomocą powinna nam przyjść kopia bazy danych, która pozowoli szybko przywrócic poprzedni obraz strony.

Jak długo tworzy się kopie bazy danych na CMS Wordpress?

Bardzo krótko - często jest to kwestia przerzucenia 2 plików lub kliknięcie jednego przycisku wtyczki - zajmuje to góra 3 min. Zalety tworzenia takich kopii odczuje każdy, szczególnie w momencie w którym będzie musiał z nich skorzystać - oszczędza to wiele nerwów i czasu pracy.

Tworzenie kopii zapasowej - krok po kroku


Tak jak opisaliśmy na wstępnie, poruszymy tutaj 2 przypadki:

  • Plik adminer.php
  • Wtyczka UpdraftPlus

Adminer.php


Krok 1.

Pobieramy plik adminer.php ze strony: https://www.adminer.org/pl/ (najnowszą wersję)

Krok 2.

Otwieramy program do połączenia z serwerem FTP np. FileZilla lub WinSCP, a następnie logujemy się na nasz serwer.

Krok 3.

Na poziomie katalogów wp-content, wp-admin, wp-includes dodajemy nasz plik adminer.php

Adminer php na serwerze FTP

a następnie pobieramy na pulpit plik wp-config.php

Krok 4.

Wywołujemy plik adminer.php na naszej stronie poprzez wpisanie domena.pl/adminer.php (np. allegro.pl/adminer.php).

Po wpisaniu takiego adresu URL otrzymamy panel do logowania, aby się zalogować należy otworzyć plik wp-config.php i przepisać dane.

Adminer php panel

Krok 5.

Po zalogowaniu się przechodzimy do “Eksport” z menu po lewej stronie a następnie wybieramy opcję:

  • Rezultat: Zapisz
  • Format: SQL

i klikamy na przycisk “Eksport”

Eksport bazy danych

I to tyle, mamy zrobioną kopię bazy danych :)

Na końcu warto usunąć plik adminer.php z serwera FTP

UpdraftPlus


Krok 1.

Logujemy się do panelu strony

Krok 2.

Wchodzimy z menu po lewej stronie we Wtyczki (en. Plugins) a następnie klikamy na przycisk “Dodaj nową”

Wtyczki Wordpress

Krok 3.

Wpisujemy w wyszukiwarkę UpdraftPlus i pobieramy wtyczkę a następnie ją uruchamiamy

Pobieranie wtyczki UpdraftPlus

Krok 4.

Wchodzimy w Ustawienia -> Kopia UpdraftPlus

Krok 5.

Klikamy na przycisk Utwórz kopię, w wyskakującym oknie zaznaczamy 2 pierwsze pola - odnośnie bazy i wszystkich plików strony a następnie klikamy na przycisk “Utwórz kopię”

Tworzenie kopii bazy

Tworzenie kopii bazy

Krok 6.

System wygeneruje nam kopie:

  • Bazy danych
  • Wtyczek
  • Motywu
  • Grafik

Aby, pobrać kopie wystarczy kliknąć w przycisk i wybrać opcję “Pobierz na komputer”

Pobieranie wygenerowanej kopii

I to tyle, mamy zrobioną kopię bazy danych :)

Podsumowanie

Tworzenie kopii bazy danych powinno się stać Twoim nawykiem - jest szybkie, proste oraz niezwykle przydatne. Dziękujemy za zapoznanie się z wpisem, mamy nadzieję, że był przydatny 🙂

Potrzebujesz pomocy? prowadzenie strony internetowej to coś czym zajmujemy się na codzień! Zapraszamy do kontaktu.

Ikona kontakt Ikona kontakt Element dekoracyjny strony Element dekoracyjny strony

Współpraca

Porozmawiajmy już dziś!

Kontakt