Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google może mieć miejsce dzięki dwóm zupełnie odrębnym strategiom. Jeżeli chcesz umieścić swoją stronę w reklamowych wynikach na samym szczycie listy, konieczne jest skorzystanie z płatnych usług związanych z Google Ads. Znalezienie się w top 10 bezpłatnych wyników wymaga zupełnie innych działań, które określane są jako pozycjonowanie organiczne. Czym właściwie jest ten sposób na zwiększenie popularności swojej strony? W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się szczegółowo wynikom organicznym i pokażę Ci, dlaczego dobre pozycjonowanie stron to klucz dla sukcesu firmy.
Co to jest pozycjonowanie organiczne?
Definicja jest tak naprawdę bardzo prosta. Organiczne pozycjonowanie strony to działanie, które ma na celu osiągnięcie jak najwyższych pozycji danej witryny www w wynikach wyszukiwania Google (lub dowolnej innej wyszukiwarki). Dla firm prowadzących swoją działalność w Internecie (lub oferujących tam swoje produkty/usługi), widoczność na pierwszych miejscach to klucz do pozyskiwania klientów oraz zwiększania ruchu na swojej stronie internetowej. O co dokładnie w tym wszystkim chodzi?
Cały mechanizm szukania interesujących wyników w Google opiera się na wpisywaniu interesujących fraz (zapytań) i otrzymywania wyników, które mają być maksymalnie dopasowane do intencji użytkownika. Obecnie algorytmy są niezwykle zaawansowane, a liczba czynników rankingowych jest trudna do oszacowania. Pozycjonowanie organiczne polega więc na analizie kluczowych czynników oraz dopasowania danej witryny lub konkretnych podstron do określonych wymagań. Warto przy tym pamiętać, że pozycjonuje się zawsze na dane frazy – nie ma pozycji strony jako takiej, zawsze odnosi się ona do danego wyrażenia kluczowego.
Cel pozycjonowania organicznego
Najważniejsze cele bezpośrednie, jakie realizować ma organiczne pozycjonowanie stron internetowych, to:
Osiąganie jak najwyższych pozycji na określone słowa kluczowe, Maksymalizacja liczby fraz, na które ma wyświetlać się strona.
Jeżeli uda się spełnić jedno i drugie, możesz spodziewać się naprawdę świetnych efektów, w postaci większej liczby odwiedzin na stronie, zapytań, czy wręcz zakupów (skorzystania z usług) – co stanowi już bezpośredni i wymierny zysk.
Zwiększenie ruchu, konwersje, liczba sprzedanych produktów – to już cele pośrednie, które są wynikiem prowadzonych działań pozycjonerskich.
Jakie działania obejmuje pozycjonowanie organiczne?
Treść
Jeżeli chcesz osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google, zadbanie o odpowiednią ilość wysokiej jakość treści to absolutna podstawa. Umieszczanie obszernych opisów, artykułów czy tekstów na głównej stronie nie jest fanaberią różnej maści specjalistów od SEO organicznego, a stanowi podstawowy czynnik rankingowy brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarki. Przy tworzeniu treści (w kontekście pozycjonowania organicznego) liczy się:
- optymalna długość,
- nasycenie frazami kluczowymi,
- wysoka jakość,
- właściwy podział (na nagłówki, akapity, wypunktowania),
- stosowanie języka korzyści.
Optymalizacja techniczna a SEO organiczne
W skład działań związanych z organicznym pozycjonowaniem strony internetowej wchodzi również niezwykle istotna optymalizacja techniczna. Chodzi w niej głównie o:
- Usunięcie wszelkich błędów na stronie, zarówno w odniesieniu do wygody użytkownika, jak i możliwości nieskrępowanego poruszania się po stronie przez roboty wyszukiwarek,
- Utworzenie przekierowań z niedziałających linków,
- Zapobieganie duplikacji treści, poprzez jej zmianę lub wskazanie strony nadrzędnej (tworzenie tzw. canonicali),
- Przyspieszenie ładowania się strony internetowej – to niezwykle ważny czynnik, który wpływa na pozycjonowanie witryny www w naturalnych wynikach Google (głównie liczy się tutaj optymalizacja obrazów oraz minifikacja kodu źródłowego),
- Pełne dostosowanie do urządzeń mobilnych – wyszukiwarki internetowe zwracają na to tak dużą uwagę, że trudno osiągnąć jakiekolwiek efekty, bez responsywnej strony www.
Oczywiście w skład optymalizacji technicznej, będącej jednym z trzonów pozycjonowania organicznego, wchodzi dużo więcej działań. Tutaj przytoczone zostały najważniejsze z nich.
Pozyskiwanie linków przychodzących
Aby Twoja strona internetowa wyświetlała się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania Google, musisz zadbać o to, aby była ona widoczna w Internecie. Kluczowe w tym miejscu jest zrozumienie, jak działa proces crawlowania – czyli skanowania miejsc w sieci przez roboty wyszukiwarek. W ogromnym skrócie – przechodzą one na kolejne strony dzięki zamieszczanym na nich linkom. Przykładowo – będąc już na stronie startowej, z głównego menu przechodzą na stronę bloga, stamtąd na konkretny wpis, później na podlinkowaną podstronę ofertową lub do zewnętrznego portalu. Tak samo działają linki na forach internetowych, katalogach stron, czy pozostałych miejscach w sieci (roboty nieustannie przemierzają Internet, podążając właśnie takimi drogami – pomiędzy zamieszczanymi odnośnikami).
Aby zapewnić sobie jak największą popularność strony www, należy sprawić, że będzie do niej prowadzić jak najwięcej linków przychodzących. Oczywiście nie jest to takie proste – zakupienie lub wygenerowanie tysięcy spamerskich linków może tylko spowodować karę nakładaną przez Google. Linkowanie ma być naturalne i pochodzić z wiarygodnych, wysokich jakościowo źródeł.
Aby osiągnąć dobre wyniki sprzedaży, potrzebne Ci jest pozycjonowanie, a do niego niezbędny jest odpowiednio prowadzony link building.
Monitoring wyników a SEO organiczne
Pozycjonowanie organiczne to proces, a więc zabawa nie kończy się na przygotowaniu technicznym strony i implementacji treści. Dla osiągnięcia sukcesu kluczowe jest monitorowanie pozycji na wybrane słowa kluczowe oraz wprowadzanie niezbędnych modyfikacji i poprawek. Często również wraz z rozwojem strony internetowej pojawiają się nowe błędy, które trzeba naprawić, dodać konieczne przekierowania itp.
Monitoring i analiza danych pozwala utrzymać wysoką pozycję strony wśród wyników wyszukiwania, a także pozwala poszerzyć oddziaływanie witryny na nowe słowa kluczowe, nieuwzględnione w pierwotnej strategii.
Dlaczego pozycjonowanie organiczne jest ważne?
Jeżeli ważną częścią Twojej działalności gospodarczej pod kątem pozyskiwania klientów, promocji firmy czy czerpania zysków z reklam jest strona internetowa, musisz zadbać o jej popularność. Tak naprawdę jedynym skutecznym sposobem, który nie wiąże się z ponoszeniem kosztów za kliknięcia lub wyświetlenia Twoich wyników (co ma miejsce w przypadku korzystania z Google Ads) jest pozycjonowanie organiczne. Ale wszystko po kolei. Dlaczego warto wykorzystać właśnie taki sposób promocji? Poniżej znajdziesz 3 główne powody.
1. Organiczne pozycjonowanie strony internetowej zwiększa jej widoczność w sieci
Żeby docenić wagę wysokich pozycji wśród wyników wyszukiwania, warto przeanalizować sposób poszukiwania produktów i usług w sieci przez klientów. Nie trzeba zresztą tutaj wysilać zbytnio wyobraźni, każdy z nas – zgaduję, że Ty również – jest od czasu do czasu użytkownikiem, poszukującym odpowiedzi na swoje pytanie w Internecie.
Chcąc znaleźć odpowiedź na palący Cię problem lub wyszukać np. fachowca do niezbędnej naprawy, wpisujesz swoje zapytanie w wyszukiwarkę, a Twoim oczom ukazuje się lista propozycji, z których wybierasz tę najbardziej odpowiadającą zapytaniu. Przy czym – nie oszukujmy się – jeżeli nie jest to bardzo ważna i skomplikowana kwestia, raczej rzadko zaglądasz na drugą, trzecią, czy jeszcze dalszą stronę wyników wyszukiwania, prawda?
Pozycjonowanie organiczne pozwala Twojej stronie wyświetlać się właśnie w top 10 listy Google na wybrane przez Ciebie, istotne dla Twojego biznesu frazy.
2. Działania z zakresu SEO i pozycjonowania pomagają osiągnąć profesjonalny wizerunek
Jak już dobrze wiesz z wcześniejszej części wpisu, treść stanowi niezwykle istotny składnik organicznego pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce Google, w odniesieniu do wybranych słów kluczowych. Oprócz opisu produktów, kategorii, oferty usługowej wiele firm prowadzi blogi, na których poruszane są kwestie tematycznie powiązane z prowadzoną działalnością.
Bardzo dobrym sposobem na pozyskanie przychylności odbiorcy, jest tworzenie wpisów poradnikowych, które rozwiązują problemy użytkowników lub odpowiadają na ich pytania. Jeżeli zrobisz to dobrze, możesz wytworzyć profesjonalny, fachowy wizerunek swojej firmy. To zaś zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia w Twoją ofertę lub kontaktu ze strony czytelnika.
3. Pozycjonowanie stron internetowych jest relatywnie tanie
A bardziej precyzyjnie – samo z siebie nie generuje żadnych kosztów. Płacisz jedynie za pracę specjalistów zajmujących się Twoją stroną. Oczywiście czasem wydatki mogą być liczone w grubych tysiącach, ale są to i tak mniejsze kwoty niż w przypadku płatnych promocji, gdzie musisz się liczyć z kosztami agencyjnymi + dodatkowym budżetem na reklamę.
Pozostałe działania reklamowe i promocyjne w sieci również mogą generować koszty "same z siebie", a więc na ich tle pozycjonowanie organiczne prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Do tego, jeżeli jest robione dobrze, stanowi skuteczny sposób pozyskiwania nowych klientów.
Co z wynikami płatnymi?
Warto przypomnieć, że pozycjonowanie strony w Google to działanie, które może stanowić tylko jedną ze składowych ogólnej strategii marketingowej firmy. Zupełnie inną kategorią są reklamy w Google Ads, za których wyświetlanie (bądź kliknięcia) trzeba płacić, a które pojawiają się nad wynikami organicznymi. Bardzo często są one wykorzystywane w charakterze działania uzupełniającego strategię SEO organicznego, ponieważ dają natychmiastowe skutki.
Warto rozważyć ich wykorzystanie, jednak pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google (lub jakiejkolwiek innej – jednak na Polskim rynku to właśnie Google ma ok. 98% udziału w rynku) pozostaje nadal działaniem, które prowadzi do stabilnych i długotrwałych efektów.
Zadbaj o swoją stronę dzięki pozycjonowaniu w Google
Pozycjonowanie organiczne to absolutna podstawa dla firm prowadzących swój biznes w sieci, z wykorzystaniem stron internetowych. Wysoka jakość witryny + jej wysoka pozycja w odniesieniu do istotnych słów kluczowych zapewni stały napływ nowych użytkowników, którzy są przecież potencjalnymi klientami. Skoro wiesz już zatem, czym jest pozycjonowanie organiczne i dlaczego jest ważne, pozostaje zacząć działać.
Jeżeli potrzebujesz pomocy, zapraszam do skorzystania z moich usług. Chętnie zajmę się profesjonalnym pozycjonowaniem Twojej strony internetowej.