Czym jest pozycjonowanie long tail?

Pozycjonowanie Long Tail

Każdy właściciel strony internetowej dobrze wie, że aby osiągnąć w sieci sukces, samo posiadanie strony www nie wystarczy. Ważne jest, aby użytkownicy mogli stronę odnaleźć i ją odwiedzić. Dlatego tak fundamentalne są wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Szczególnie istotne jest pozycjonowanie long tail, czyli promocja domeny na dłuższe i bardziej sprecyzowane słowa kluczowe. Dlaczego? Ponieważ szybciej ruch przekłada się na zapytania i jest to tańsze rozwiązanie w porównaniu z innymi formami promocji w sieci.

Pozycjonowanie strony internetowej a frazy kluczowe

Jak wspomniano, aby strona mogła osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania konieczne jest skuteczne pozycjonowanie strony. Metody pozycjonowania się różne. Dużą skutecznością charakteryzuje się pozycjonowanie long tail. Pozycjonowanie na długi ogon dotyczy fraz kluczowych, które składają się z więcej niż dwóch słów.

Frazy jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarce podzielić można na trzy grupy. Pierwsza grupa to frazy krótkie, jedno lub dwuwyrazowe. Głównie frazy te stanowią rzeczowniki i nazwy różnych marek. Są to frazy najczęściej wpisywane w wyszukiwarce, a tym samym najbardziej konkurencyjne. Użytkownicy, którzy wpisują frazy krótkie w zdecydowanej większości szukają ogólnych informacji.

Kolejna grupa fraz kluczowych to frazy składające się z dwóch lub trzech słów. Użytkownik, który wpisuje tego typu frazy nie szuka jedynie ogólnych informacji. Poszukuje informacji nieco szczegółowych, jednak jeszcze nie do końca w pełni sprecyzowanych. Tak jak przykładem frazy krótkiej może być fraza “buty”, to przykładem frazy w tej grupie może być fraza “buty do biegania”.

Trzecią grupą fraz kluczowych są frazy tzw. długiego ogona. Są to frazy kluczowe składające się z więcej niż trzech słów. Frazy długiego ogona są przez użytkowników wpisywane stosunkowo rzadko, jednak są to frazy najbardziej skuteczne. Jest tak, gdyż wpisywane są przez użytkowników zdecydowanych oraz wiedzących czego chcą. Przykładem takiej frazy może być fraza “czarne buty do biegania męskie”.

Skuteczność fraz długiego ogona polega przede wszystkim na tym, iż po wpisaniu takiej frazy przez użytkownika i wejściu przez niego na stronę internetową, taka wizyta najczęściej kończy się dokonaniem zakupu. Użytkownik dobrze wie czego szuka i trafia na stronę, na której znajduje dokładnie taki produkt, którym jest zainteresowany. Dlatego też pozycjonowanie długi ogon najczęściej stosują sklepy internetowe. Użytkownik, który wie jaki dokładnie produkt chce zakupić, kiedy trafi na stronę sklepu oferującego właśnie taki produkt dokona zakupu.

Pozycjonowanie na długi ogon polega na wykorzystaniu fraz, które z jednej strony są mało konkurencyjne, a z drugiej najbardziej odpowiadają na konkretne potrzeby użytkownika. Co ważne linki, które znajdują się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu długich fraz najczęściej nie prowadzą na stronę główną serwisu, a na podstronę konkretnego produktu lub kategorii produktów. Dzięki temu jak najbardziej skraca się drogę użytkownikowi do dokonania zakupu. Innymi słowy, użytkownik w wyszukiwarce szuka konkretnego produktu, a następnie trafia na podstronę produktu, na której od razu może dokonać jego zakupu. Ścieżka zakupowa w tym przypadku jest niezwykle bardzo krótka, a tym samym najczęściej kończy się konwersją.

Zalety pozycjonowania long tail

Pozycjonowanie long tail niesie ze sobą kilka istotnych korzyści. Wymienić można tu przede wszystkim:

  • niski koszt,
  • szybkie efekty,
  • stabilność pozycji,
  • wysoki współczynnik konwersji.

Pozycjonowanie długi ogon jest stosunkowo tańsze w porównaniu z tradycyjnym pozycjonowaniem na krótkie frazy. Przede wszystkim dlatego, iż zaplecze oraz treści, które potrzebne są do pozycjonowania long tail jest tańsze. Sam serwis internetowy także nie musi być bardzo rozbudowany o treści, tak jak ma to miejsce w przypadku stron pozycjonowanych na krótkie frazy. Ważne jest to, aby właściwie opisana była każda kategoria produktów oraz każdy produkt.

W przypadku pozycjonowania na długi ogon efekty widoczne są zdecydowanie szybciej. Ważne jest jednak, aby strona internetowa była prawidłowo zoptymalizowana. Szybkie efekty pozycjonowania long tail wynikają przede wszystkim z tego, iż frazy te są mało konkurencyjne. Łatwiej jest uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na frazę “czarne buty do biegania męskie” niż w przypadku frazy “buty do biegania”, a tym bardziej “buty”.

Dzięki temu, że frazy long tail są mało konkurencyjne to możliwe jest utrzymanie wysokich pozycji przez bardzo długi czas. W przypadku fraz krótkich oraz konkurencyjnych pozycje są niestabilne, można je szybko stracić. Pozycjonowanie na długi ogon pozwala na długie i stabilne utrzymanie pozycji.

Wymieniając zalety pozycjonowania na długi ogon nie można zapomnieć o wysokim współczynników konwersji. To jedna z najważniejszych zalet tej metody pozycjonowania. Użytkownik wpisujący długie frazy jest użytkownikiem zdecydowanym. Dlatego jego wejście na stronę sklepu internetowego najczęściej kończy się dokonaniem zakupu. Dlatego też to właśnie sklepy internetowe najbardziej stawiają na pozycjonowania na długi ogon. Ta metoda pozycjonowania bezpośrednio przekłada się większą sprzedaż.

Optymalizacja strony pod long tail

Jak w przypadku każdej metody pozycjonowania, także w przypadku long tail konieczna jest odpowiednia optymalizacja strony internetowej. Przede wszystkim pamiętać należy o tworzeniu wartościowych treści na podstrony kategorii produktowych oraz na podstrony konkretnych produktów. Treści te nie mogą opierać się jedynie na technicznym opisie produktu. Konieczny jest dłuższy, wartościowy opis kategorii produktów bądź konkretnego produktu. Tworząc treści trzeba mieć na uwadze to w jaki sposób użytkownicy mogą wyszukiwać informacje w sieci. Innymi słowy, analizować należy popularność fraz kluczowych wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarce. Niezbędne jest także odpowiednie użycie znaczników meta. Przede wszystkich chodzi tu o meta title oraz meta opis. Każda podstrona powinna posiadać unikalny tytuł oraz opis. Ważne jest także, aby znalazły się w nim konkretne frazy kluczowe.

Bardzo duże znaczenie ma również to, czy linki które zostały wklejone w treści na sklepie są dofollow czy nofollow. Bardzo często się zdarza, że linki stronicowe są nofollow, czyli wpływają negatywnie lub też niczym nie skutkują, więc roboty w wyszukiwarkach nie będą ich brać pod uwagę. Na optymalizację strony w skrypcie PrestaShop ma także jej indeksowanie. Często zbędne okazują się takie podstrony, jak płatności czy opcje sortowania lub filtrowania. Warto wtedy, w celu uniknięcia tworzenia się mało wartościowych dla robotów duplikatów, wprowadzić metatag noindex. Równie często spotykanym błędem jest wprowadzanie zdjęć z taką samą nazwą. To także powoduje powstawanie duplikatów. najlepszym rozwiązaniem będzie wtedy w opisie zamieszczać odpowiednią numerację, która temu zapobiegnie.

Przyjazne URL-e, których wymaga skrypt PrestaShop, mają za zadanie stworzyć czytelny link dla użytkownika i powinny odzwierciedlać ich zawartość. Te podstawowe czynności potrafią mieć wymierny wpływ na optymalizację działania sklepu oraz jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak już wcześniej zostało wspomniane bardzo istotne jest też pozycjonowanie na presta shop, w którym zawiera się między innymi optymalizacja.

Dopasowanie fraz long tail

Tworząc treści na stronę internetową bardzo ważne jest odpowiednie umieszczenie w nich fraz kluczowych. Fraz tych oczywiście nie trzeba zgadywać. Aby odpowiednio stworzyć treści i zamieścić w nich wartościowe frazy kluczowe wykorzystać można przynajmniej kilka skutecznych narzędzi. Po pierwsze, pomocne mogą być same podpowiedzi wyszukiwarki internetowej. Zawsze kiedy wpisuje się jakąkolwiek frazę w wyszukiwarce, ta podpowiada użytkownikowi inne frazy. To może być prawdziwą kopalnią fraz, które można użyć do tworzenia treści na stronę internetową. Zwykle są to też frazy mało konkurencyjne, a zatem takie, które mogą pomóc w szybkim uzyskaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Warto także korzystać z narzędzi, które oferuje Google. Przykładem może być tu Search Console. Dzięki temu narzędziu dowiedzieć można się po jakich frazach użytkownicy odwiedzali stronę internetową. Może się okazać, że często konwertującą frazą była fraza dopiero na drugiej stronie wyników wyszukiwania. Jest to jasna informacja o tym, że konieczna jest niewielka optymalizacja strony, aby ta wyświetlała się na daną frazę na zdecydowanie wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Warto także korzystać z takiego narzędzia jak Google Trends. Dzięki temu powiedzieć można się jakie frazy cieszyły się w ostatnim okresie dużą popularnością wśród użytkowników.

Dla kogo pozycjonowanie na długi ogon?

Choć pozycjonowanie long tail niesie ze sobą bardzo wiele korzyści to wiedzieć trzeba, że metody tej nie da się zastosować w każdym przypadku. Pozycjonowanie na długi ogon to rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim dla właścicieli rozbudowanych serwisów internetowych i sklepów internetowych. Aby pozycjonowanie na długi ogon mogło się sprawdzić konieczny jest rozbudowany content na stronie. W przypadku sklepów internetowych konieczny jest dobry i wartościowy opis wszystkich kategorii produktowych oraz wszystkich oferowanych produktów.

Long Tail SEO – cena

To co jest bardzo ważne w przypadku pozycjonowania na długi ogon to fakt, iż jest ono zdecydowanie tańsze w porównaniu z pozycjonowaniem tradycyjnym na krótkie i konkurencyjne frazy. Na niższy koszt wpływa także to, że osiągnięcie wysokich pozycji w przypadku long tail trwa o wiele krócej niż w przypadku pozycjonowania tradycyjnego.

Oczywiście nie można zapomnieć także o tym, że pozycjonując stronę na długi ogon w sposób naturalny wspiera się pozycjonowanie fraz krótkich i konkurencyjnych. Wszystko to jasno wskazuje, że long tail będzie przyszłością pozycjonowania. Choć zapytania składające się z jednego lub dwóch słów wciąż stanowią większość zapytań użytkowników, to zapytań składających się z trzech lub więcej słów jest coraz więcej. Biorąc pod uwagę, że to właśnie te zapytania przynoszą największe konwersje to nie da się ukryć, że inwestować w long tail po prostu się opłaca.

Ikona kontakt Ikona kontakt Element dekoracyjny strony Element dekoracyjny strony

Współpraca

Porozmawiajmy już dziś!

Kontakt