Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Pozycja w Google

Monitoring pozycji SEO to jedna z najważniejszych czynności analitycznych w pozycjonowaniu strony internetowej. Choć to ruch, klikalność czy konwersje świadczą o bezpośrednim sukcesie, to wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest niezbędna do zwiększenia popularności strony internetowej. Wiedząc, jaka jest pozycja danej witryny w rankingu Google, zyskuje się informacje na ile jest zoptymalizowana oraz ile pracy trzeba jeszcze włożyć. Informacje odnośnie do dynamiki zmian pozycji strony pozwalają również ocenić jakość prowadzonych działań z zakresu pozycjonowania. Jak sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce Google?

Ręczny monitoring pozycji w Google

Ręczne sprawdzanie pozycji w Google to rozwiązanie, które na pierwszy rzut oka może wydawać się oczywiste i skuteczne - w końcu patrzymy na wyniki u samego źródła. Zagłębiając się jednak w szczegóły nie sposób nie zauważyć, że jest to tylko pozornie dobre rozwiązanie. Dlaczego?

Historia wyszukiwania ma znaczenie

Po pierwsze, trzeba wziąć pod uwagę, że na kształt listy wyników wyświetlanej danej osobie wpływ ma mnóstwo czynników subiektywnych, uzależnionych od preferencji i historii aktywności sieciowej użytkownika. Google dostosowuje swoje wyniki wyszukiwania do preferencji odbiorców, ponieważ chce przedstawić rezultaty maksymalnie dopasowane do ich poglądów czy przyzwyczajeń. Z tego powodu kilka osób wpisujących tę samą frazę nierzadko uzyska odrobinę różne wyniki (oczywiście skala różnic jest stosunkowo niewielka).

Rodzaj urządzenia

Po drugie, znaczenie ma również rodzaj urządzenia, z którego wyszukuje się dane frazy. Często lista prezentuje się inaczej w przypadku wersji mobilnej niż na komputerze. Jeżeli chcesz więc sprawdzić pozycję strony w Google przy pomocy swojego smartfona, musisz liczyć się z tym, że uzyskane informacje nie będą precyzyjne.

Lokalizacja

Kolejnym ważnym czynnikiem, który bardzo mocno może wpłynąć na pozycje strony wynikach wyszukiwania jest lokalizacja urządzenia. Możesz zresztą zrobić prosty eksperyment, wpisując w wyszukiwarkę dowolną frazę usługową, np. fryzjer (bez miasta!). Pomimo braku obecności lokalnej frazy, większość wyników będzie zapewne z Twojego miasta. Google dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem urządzeń i wykorzystuje dane z IP użytkownika. Sprawdzanie pozycji z własnego komputera jest w znacznym stopniu obarczone tym błędem - w przeciwieństwie do narzędzi, które wykorzystują własne sposoby, aby pozycja strony w Google, którą pokazują była w miarę obiektywna (choć pomiędzy poszczególnymi narzędziami również zdarzają się różnice).

Jak sprawdzić pozycję w Google z określonej lokalizacji?

Jeżeli posiadasz podstrony lokalne lub chcesz po prostu zobaczyć, jaka jest pozycja strony w konkretnym, wybranym przez Ciebie miejscu, możesz tego dokonać za pomocą specjalnych narzędzi. Monitoring stron tego typu oferują:

Ostatnie z wymienionych narzędzi jest o tyle ciekawe, że umożliwia również sprawdzenie wyników z różnych urządzeń, co pozwala ominąć już dwa ze wspomnianych kłopotów ręcznego wyszukiwania.

Poznaj ranking strony na frazy lokalne bezpośrednio w Google

Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem na sprawdzenie pozycji stron w danej lokalizacji jest skorzystanie z narzędzia dla webmasterów Google i działanie bezpośrednio z poziomu wyników wyszukiwania. Jest to tak naprawdę niezwykle proste rozwiązanie! Co musisz zrobić?

  1. Wpisz dowolne, szukane hasło w Google, np, "sklep z zabawkami". Zapewne wyświetlą Ci się wyniki z Twojego miasta lub miejsca w którym przebywasz.
  2. Najedź na pole do wpisywania fraz kluczowych, naciśnij prawy przycisk myszy i kliknij opcję zbadaj element.
  3. W konsoli kliknij 3 kropki w prawym górnym rogu, rozwijające dalsze menu, następnie wejdź w More tools Sensors.
  4. Na samym dole konsoli wyświetli się okienko z wyborem lokalizacji. Możesz dodatkowo wpisać konkretne współrzędne określające dowolną lokalizację z całego świata (najłatwiej znaleźć punkt na Google Maps i skopiować współrzędne pojawiające się na ekranie).
  5. Wyłącz konsolę i odśwież wyszukiwane.

I to już wszystko! Od razu uzyskujesz precyzyjne wyniki dotyczące pozycji strony, skierowane na konkretne miejsce. Co ważne, po wpisywaniu kolejnych fraz, zmienione lokalizacja nadal pozostaje w pamięci wyszukiwarki. Do zmiany lokalizacji możesz również wykorzystać połączenie VPN.

Sprawdź pozycję strony z Google Search Console

Darmowe narzędzia, takie jak Google Analytics czy Google Search Console to podstawa w analityce stron internetowych, zwłaszcza pod kątem SEO i pozycjonowania. Jeżeli chodzi o Search Console, to możesz za jego pomocą poznać istotne słowa kluczowe, na jakie wyświetlają się konkretne podstrony, poznać liczbę wyświetleń i kliknięć w Twój link z organicznych wyników wyszukiwania. Jednak nie to jest najważniejsze. Narzędzie to pozwala uzyskać informację, która pozycja w Google odpowiada konkretnym zapytaniom przypisanym do Twoich podstron.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe? Wystarczy w GSC wejść w zakładkę Skuteczność. Możesz również dodać filtr (z pomocą plusa pojawiającego się nad wykresem), który pokaże wyniki na daną podstronę. Należy jednak zaznaczyć, że są to pozycje określające stan witryny w czasie wyświetlenia bądź kliknięcia, a więc pozycje dla określonych fraz kluczowych niekoniecznie będą w pełni aktualne. Lepiej posiłkować się dodatkowo wyspecjalizowanym narzędziem do sprawdzania pozycji.

Test strony Google - podstawowe narzędzia

Darmowe sprawdzanie pozycji w Google - dostępne narzędzia

Istnieją darmowe narzędzia, które umożliwiają dokonanie podstawowej analizy oraz sprawdzenie pozycji w Google dla konkretnych słów kluczowych. Można wymienić tutaj np.:

  • Serprobot
  • Small SEO Tools Keyword Rank Checker
  • Sitechecker

Oczywiście zazwyczaj darmowe narzędzia mają ograniczone możliwości, a więcej oferują za dodatkową opłatą. Tak to już niestety jest, że za wygodę trzeba trochę zapłacić. Jeżeli jednak nie masz możliwości zakupu takiego narzędzia, sprawdź pozycję w Google z pomocą którejś z wymienionych stron.

Płatne narzędzia do sprawdzania pozycji w wynikach wyszukiwania Google

Seostation

Jest to dość popularne i niezwykle intuicyjne narzędzie, które pozwala na monitoring pozycji Google oraz śledzenie ich zmian w czasie. Wystarczy wrzucić adres swojej strony oraz dodać frazy, które chcesz monitorować. Liczba możliwych do zbadania fraz zależy od wykupionego przez Ciebie pakietu. Dane są aktualizowane co 24 godziny lub częściej, w przypadku odkrytych zmian - możesz również dokonywać odświeżeń wybranych fraz kluczowych. Dostępne są również informacje, o ile zmieniło się miejsce w Google na dane wyrażenia oraz jaka konkretnie podstrona jest zaindeksowana przez Google. Historię zmian możesz sprawdzać za pomocą tabeli przedstawiającej dzienne pozycje lub wykresu.

Seostation to również narzędzie, które pozwala w łatwy sposób rozliczać się w przypadku modelu za efekt. Choć jest on już coraz mniej popularny i większość firm odchodzi od jego stosowania, to podmioty, które z niego korzystają, mogą to zrobić w prosty sposób. Wystarczy dodać cenę za obecność strony na danej pozycji (top 10, top 3, top 1), a program automatycznie zlicza liczbę dni, przez które dana podstrona obecna była na premiowanych pozycjach.

Stat4seo

Jest to proste, ale bardzo skuteczne narzędzie, które wskazuje dzienne pozycje konkretnych podstron. Nie ma rozbudowanych, różnorodnych funkcji umożliwiających szeroko zakrojoną analitykę, ale w odniesieniu do zadania, jakim jest monitoring strony pod kątem miejsca w wynikach wyszukiwania znajduje się w ścisłym topie. Bardzo przejrzyste narzędzie, prezentujące trafne dane, które dobrze wspomaga proces pozycjonowania stron www. Podobnie jak Seostation, pozwala na rozliczanie się w oparciu o model pozycjonowania za efekt.

Ahrefs

Nie sposób nie wspomnieć o tym narzędziu w kontekście analityki SEO, jednak już na samym początku warto wspomnieć, że monitorowanie pozycji strony jest jedynie drobnym ułamkiem możliwości narzędzia. Jest to prawdziwy kombajn, który pozwala równocześnie na badanie ruchu organicznego, płatnego, sprawdzanie poprawności linkowania, ale także umożliwia porównania z konkurencją, research słów kluczowych, audyty SEO i wiele, wiele więcej.

Dzięki niemu sprawdzisz pozycje dla każdej podstrony w swoim serwisie (oczywiście zakres możliwości analitycznych zależy od rodzaju wykupionego pakietu). Narzędzie pokazuje również zmiany od ostatnich aktualizacji. Co ważne, możesz również sprawdzić, na jakie dodatkowe frazy wyświetla się dana podstrona, aby jeszcze bardziej umocnić jej pozycję, zdywersyfikować zasięg i zwiększyć ruch.

Profesjonalna analityka i sprawdzanie pozycji w Google

Powyższe narzędzia powinny pomóc Ci w sprawnym badaniu pozycji Twojej strony i wszystkich podstron na określone słowa kluczowe. Jeżeli Potrzebujesz szerszej analityki, wybierz bardziej rozbudowane, płatne programy. Możesz również powierzyć zadanie specjaliście SEO, który zajmie się wszystkim za Ciebie.

Ikona kontakt Ikona kontakt Element dekoracyjny strony Element dekoracyjny strony

Współpraca

Porozmawiajmy już dziś!

Kontakt