Czytając ten artykuł, zapewne jesteś w sytuacji w której Twoja strona internetowa przestała działać i wyświetla się tylko komunikat: “W witrynie wystąpił błąd krytyczny”. W tym artykule opiszemy jak w kilku krokach zdiagnozować i przywrócić serwis do prawidłowego funkcjonowania.
Czym jest błąd krytyczny?
Błąd krytyczny w systemie WordPress to poważny problem, który może powodować zakłócenia w działaniu strony internetowej. Może być spowodowany różnymi czynnikami, takimi jak problem z kodem, niekompatybilność wtyczek czy motywów, błędna konfiguracja serwera. W rezultacie może prowadzić do nieprawidłowego wyświetlania strony, braku dostępu do panelu administracyjnego, utraty danych lub innych poważnych problemów, które wymagają szybkiego działania w celu naprawienia i przywrócenia działania witryny, jednak…
Zacznijmy od początku, czyli przez co potencjalny błąd mógł wystąpić - praktycznie powodów może być wiele, jednak zazwyczaj jest to brak kompatybilności wtyczek z wersją systemu Wordpress.
Oznacza to tyle, że prawdopodobnie system wykonał aktualizację i coś poszło nie tak, a w rezultacie otrzymujemy ten piękny komunikat.
Jak naprawić błąd krytyczny?
Pierwszym a zarazem najważniejszym krokiem jest zalogowanie się do naszego serwera FTP i uruchomienie trybu debugowania strony - jak to zrobić?
Praktycznie będziemy potrzebować 2 rzeczy:
- Danych dostępowych do serwera FTP, które można wygenerować po stronie hostingu
- Program do połączenia zdalnego np. Filezilla (link do projektu: https://filezilla-project.org/)
Jeżeli mamy te dwie rzeczy to możemy przystąpić do działania.
Diagnoza
Krok 1.
Uruchamiamy program filezilla i w górne okienka wpisujemy dane dostępowe a następnie klikamy przycisk “Szybkie łączenie”. Jeżeli wszystko przebiegło prawidłowo powinniśmy zobaczyć następujący komunikat:
Krok 2.
Wchodzimy w katalog naszej domeny - zazwyczaj nazywa się on dosłownie tak jak strona np. fountainsparty.pl
Po przejściu do katalogu, powinniśmy otrzymać następujący widok:
Jak rozpoznać czy jesteśmy w dobrym miejscu?
Strona internetowa na CMS Wordpress musi posiadać następujące katalogi - wp-admin, wp-content, wp-includes. Jeżeli widzimy je w podglądzie to prawdopodobnie jesteśmy w dobrym miejscu.
Krok 3.
Pobieramy na pulpit plik wp-config.php (z naszego serwera FTP)
Krok 4.
Plik wp-config.php uruchamiamy za pomocą np. notatnika lub notepad++ i szukamy następującego kodu:
define( 'WP_DEBUG', false );
Jeżeli występuje on w kodzie to zmieniamy wartość ‘false’ na ‘true’, czyli:
define( 'WP_DEBUG', true);
Jeżeli tego fragmentu kodu nie ma to wystaczy, że go dodamy na samym końcu pliku
Krok 5.
Przeciągamy nasz plik na serwer FTP w miejsce skąd został pobrany - w tym momencie powinno nastąpić nadpisanie pliku.
Komunikat na naszej stronie internetowej powinien ulec zmianie - nie powinien występować już ogólny komunikat o błędzie a wskazanie co generuje błąd:
Rozwiązanie problemu
Etap diagnozy pozwolił nam wykazać, jaka wtyczka wygenerowała błąd krytyczny, teraz pozostaje tylko wyeliminować problem.
Zgodnie z nowym komunikatem, na serwerze FTP przechodzimy do katalogu wp-content a następnie plugins.
W naszym przypadku komunikat wskazuje, że katalog wordpress-seo generuje błąd - w Twoim przypadku nazwa katalogu może być inna, jednak proces naprawy jest identyczny, wystarczy, że zmienimy nazwę katalogu np. na #wordpress-seo.
Takie działanie spowoduje, że plugin zostanie wyłączony, dzięki czemu nasza strona powinna znowu zacząć działać.
Podsumowanie
Jak widzimy nasza strona internetowa znowu funkcjonuje, jednak bez modułu, który generował problem.
Naprawa wtyczek to zawsze kwestia indywidualna, ponieważ do sprawdzenia jest wiele elementów, takich jak wersja silnika strony, motywu i pozostałych wtyczek. Zdecydowanie dobrze jest zlecić ten element agencji, która wie jak rzeczowo podejść do tego typu napraw.