Pozycjonowanie wizerunkowe – SEO PR w praktyce

Zespół

Firmy prowadzące działania biznesowe w Internecie muszą bezwzględnie zadbać o swoją widoczność oraz ruch na stronie www. Zwiększanie popularności to jednak tylko jeden krok w kierunku silnej pozycji w swojej branży. Bardzo ważna w każdej działalności jest firmowa reputacja oraz pozytywne skojarzenia z produktami. Tutaj do gry wkracza pozycjonowanie wizerunkowe. Czym ono właściwie jest? Jak ma się do tradycyjnego SEO? Jakie działania wchodzą w jego skład? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej!

Czym jest pozycjonowanie wizerunkowe?

Dużo o pozycjonowaniu wizerunkowym mówi sama jego nazwa. SERM, czyli Search Engine Reputation Management, to zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa w sieci. Jaki ma to związek z takimi pojęciami, jak SEO czy pozycjonowanie strony?

W głównej mierze chodzi o to, aby użytkownikowi poszukującemu informacji o konkretnej firmie oraz produktach lub usługach dostarczyć wartościową treść, wpisującą się w pozytywny PR marki. Podstawowym sposobem na osiągnięcie zamierzonego celu jest pozycjonowanie artykułów i tekstów przekazujących oficjalne informacje, zgodne z przekazem firmy, moderacja komentarzy, właściwa komunikacja z odbiorcami oraz obecność marki, jej produktów i usług w wielu miejscach w sieci (oraz ich wypozycjonowanie w Google).

Aby osiągnąć sukces w wyniku pozycjonowania wizerunkowego, należy stosować zróżnicowane działania, które szczegółowo opisane zostały w dalszej części artykułu.

Czym SEO wizerunkowe nie jest?

Zanim przejdziemy do konkretnego opisu strategii tzw. SEO PR, warto zaznaczyć, że nawet najlepsza kampania nie pomoże, gdy biznes rzeczywiście ma dużo „za uszami”. Podstawą jest etyczne prowadzenie swojej działalności i szanowanie klientów. Celem pozycjonowania wizerunkowego nie jest uciszanie głosów negatywnych oraz zakłamywanie faktów – chodzi po prostu o uwydatnienie wszystkich dodatnich cech marki i zwrócenie uwagi na pozytywny przekaz. Jest to strategia o nacechowaniu jak najbardziej pozytywnym.

Jakie działania obejmuje pozycjonowanie wizerunkowe?

Zarządzanie negatywnymi komentarzami w Internecie

Komentarze w sieci to obecnie bardzo ważny czynnik decydujący często o wyborze danej marki. Jeżeli prowadzisz działalność w Internecie, możesz mieć pewność, że większość użytkowników przed wyborem Twojego produktu lub usługi, będzie poszukiwać informacji i doświadczeń innych internautów. Problem w tym, że nie zawsze te komentarze są pozytywne, a czasem pokazują firmę w bardzo negatywnym świetle. Tutaj musi nastąpić podstawowe rozróżnienie:

1. Jeżeli jakiś negatywny komentarz rzeczywiście zwraca uwagę na problem, który zaistniał, prawidłową reakcją wizerunkową jest napisanie profesjonalnej odpowiedzi wyjaśniającej sprawę lub zamieszczenie przeprosin w stosunku do klienta.

2. Jeżeli komentarz wydaje się podejrzany, należy zwrócić się do administratora danej strony / pomocy Google z prośbą o jego usunięcie. Znaczenie komentarzy często wykorzystywane jest przez konkurencyjne firmy do prowadzenia kampanii czarnego PR. Może być również tak, że klient ma nieuzasadnione pretensje i wyraża je w wulgarny sposób. Z takimi działaniami należy walczyć i chronić przed nimi użytkowników poszukujących rzetelnych informacji.

Nie chodzi więc wyłącznie o usuwanie negatywnych opinii w Internecie, a o inteligentne podejście do pojawiających się kłopotów wizerunkowych.

Zachęcanie zadowolonych klientów do pozostawiania opinii

Ludzka psychika działa w taki sposób, że znacznie chętniej piszemy o negatywnych doświadczenia, żeby przestrzec innych lub „odgryźć” się na firmie, której usługi nie przypadły nam do gustu. Co za tym idzie, jesteśmy mniej skorzy do pozostawiania pozytywnych komentarzy. W końcu, skoro wszystko jest okej, to po co dalej drążyć?

Kluczem do uzyskania zadowalającego profilu komentarzy jest zachęcanie zadowolonych klientów do pozostawiania swoich opinii o firmie w sieci. Jeżeli dostajesz od klienta lub kontrahenta pozytywny feedback odnośnie do Waszej współpracy, poproś go do napisania publicznego komentarza w Google lub na innej stronie, kluczowej dla Twojego biznesu. Jeżeli rzeczywiście jest zadowolony z wykonanej pracy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że chętnie przystanie na Twoją prośbę. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, możesz prosić swoich klientów o pozostawienie opinii lub chociażby oceny, po zakupie danego produktu.

Tworzenie wartościowej treści

Treść to klucz do pozycjonowania w ogóle, a więc nie dziwne, że ma znaczenie również w omawianej strategii. Aby zadbać odpowiednio o pozytywny wizerunek firmy w Internecie, warto publikować:

  • Artykuły eksperckie,
  • Wpisy blogowe odpowiadające na ewentualne wątpliwości użytkowników,
  • Kompleksowe opisy produktów,
  • Recenzje, wpisy partnerskie.

Publikowanie artykułów sponsorowanych

Firmowa reputacja może być budowana również za pośrednictwem artykułów sponsorowanych. Mają one za zadanie przekazać informacje o firmie oraz jej usługach czytelnikom określonych stron internetowych. Przekaz niepochodzący bezpośrednio z witryny firmowej jest o wiele bardziej zachęcający dla użytkownika zastanawiającego się nad wyborem usługodawcy. Jeżeli prowadząc research dotyczący wybranych przedsiębiorstw, odbiorca natknie się na artykuł tematyczny, który powstał przy współpracy z daną firmą lub jej pracownicy wypowiadają się w charakterze ekspertów, prawdopodobieństwo wyboru właśnie tego podmiotu rośnie.

Artykuły sponsorowane to świetny sposób na pozycjonowanie wizerunkowe firmy i wyjście ze swoim przekazem poza własną stronę internetową czy bloga. Oczywiście za taką przyjemność musisz dodatkowo zapłacić, a cena uwarunkowana jest popularnością danego medium. Jeżeli jednak podejdziesz do tego z głową i konkretnym planem, wszelkie wydatki mogą się zwrócić bardzo szybko.

Marketing szeptany? Tak, ale z głową

Tzw. buzz marketing to nazwa na ogół działań związanych z „naturalną” promocą marki lub produktu w Internecie. Najważniejszymi celami tej strategii jest:

  • Wywołanie dyskusji o danej firmie (lub jej produktach/usługach),
  • Tworzenie pozytywnych skojarzeń z marką,
  • Wytworzenie profesjonalnego wizerunku poprzez pomoc dostarczaną przez użytkowników oficjalnie przedstawiających się jako pracownicy danej firmy,
  • Pozyskanie ruchu i zainteresowania określonymi podstronami lub artykułami blogowymi.

W marketingu szeptanym chodzi o to, by było naturalnie. Jest on ważną częścią pozycjonowania wizerunkowego, a ma zadanie imitować naturalne przekazywanie opinii o firmie przez klientów (jak również je wywoływać). Najważniejsze jest jednak to, aby nie przesadzić z promocją.

Spamerskie wpisy lub nachalna reklama mogą tylko zniechęcić odbiorców. Najlepszym sposobem na sukces w marketingu szeptanym jest realna aktywność na danym forum (lub grupie) i pomoc użytkownikom. Przy okazji można przemycić wątki firmowe. Zauważasz, że ktoś zadaje pytanie, na które odpowiedź znajduje się w firmowym wpisie blogowym? Wklejając link w odpowiedzi, pomożesz użytkownikowi, a do tego pozyskasz potencjalnego klienta. Tak to właśnie działa.

Kampanie promocyjne w Google Ads

Bardzo ważny element, z którym związane jest pozycjonowanie wizerunkowe to kampanie reklamowe w wynikach wyszukiwania. Sama idea takiego działania opiera się w końcu na dostarczaniu odpowiednich wyników użytkownikom. Reklamy są o tyle istotne, że wyświetlają się nad pozycjami organicznymi. Warto zadbać o to, żeby w przypadku konkurencyjnych fraz, czy podstron istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności, zapewnić odbiorcom przekaz na wszystkich możliwych poziomach.

Oczywiście reklamy w Google Ads działają różnie – jednych przyciągają, inni wolą szukać w wynikach organicznych. Nie zmienia to jednak faktu, że “zdominowanie” przez oficjalny przekaz listy wyników Google znacznie poprawia wizerunek przedsiębiorstwa oraz zwiększa szansę do wejścia na stronę lub korzystania z oficjalnych kanałów informacji. Promowanie swoich produktów w Google Ads zwiększa szansę na skorzystanie użytkownika z bezpośredniej drogi pozyskania wiedzy o produkcie lub usłudze.

Dlaczego pozycjonowanie wizerunkowe jest Ci potrzebne?

W całej sprawie niezwykle istotne jest zrozumienie roli i wagi pozycjonowania wizerunkowego. Nie chodzi tutaj wyłącznie o usuwanie negatywnych opinii i prezentację skuteczności marki. SEO wizerunkowe to kompleksowe działanie, które ma na celu zdominowanie wyników wyszukiwania merytorycznymi i sprawdzonymi informacjami, wpisującymi się w strategię komunikacyjną firmy. Dlaczego warto wybrać właśnie tę strategię?

  • Użytkownicy poszukujący określonych produktów/usług lub sprawdzający daną firmę, będą mieli szansę dotrzeć do rzetelnych informacji.
  • Hejt, negatywne komentarze konkurencji czy niesprawiedliwe zaniżane oceny staną się nieskuteczne, ponieważ zostaną „przykryte” wartościową treścią.
  • Odbiorcy zyskają okazję, by poznać pozytywy, wyrażane w znacznej mierze przez klientów zadowolonych z Twoich usług, co będzie bardzo zachęcające.
  • Tworząc wysokiej jakości treść, odpowiadającą na ewentualne wątpliwości, nie tylko zażegnasz negatywne skojarzenia, ale wytworzysz ekspercki, pozytywny wizerunek firmy w Internecie.
  • Działając wielokierunkowo i pomagając użytkownikom na grupach czy forach internetowych, przyciągniesz potencjalnych klientów dla swojego biznesu.

Co ważne, wizerunkowe pozycjonowanie to usługa nie tylko dla przedsiębiorstw, które już borykają się z problemami wizerunkowymi. O reputację firmy warto dbać niezależnie od jej obecnego statusu. W końcu nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Tworzenie pozytywnego wizerunku z wykorzystaniem zasad SEO PR i pozycjonowania w szerszym znaczeniu tego słowa, może pomóc w sprawnym radzeniu sobie na rynku.

Pozycjonowanie wizerunkowe firmy – podsumowanie

Pozycjonowanie na przedstawionych powyżej zasadach, czyli SERM, to działanie, które może się bardzo opłacić. Zwłaszcza w świecie, w którym użytkownicy są wymagający i poszukują coraz większej porcji informacji przed zakupem danego produktu lub usługi. Wizerunek przedsiębiorstwa jest tutaj kluczowy, a działanie bezpośrednio w Google przynosi najlepsze efekty. Kluczowe jest jednak to, aby robić to z głową i wykorzystywać prawidłowe techniki.

Nie można również zapominać o tym, że w ostatecznym rozrachunku najważniejsza jest jakość Twojej oferty. Jeżeli dostarczasz swoim klientom to, co najlepsze, pozycjonowanie wizerunkowe będzie wywoływać skutki dalekosiężne – zwiększysz liczbę naturalnych poleceń i zminimalizujesz liczbę negatywnych opinii. Pozytywny wizerunek ogromnie pomaga w przekonaniu do siebie użytkowników.

Jeżeli szukasz pomocy w działaniach marketingowych w Internecie oraz potrzebujesz profesjonalnej usługi, jaką jest pozycjonowanie wizerunkowe, skontaktuj się z nami. Zapewniamy strategię dopasowaną do Twoich potrzeb oraz indywidualny cennik. Czekamy na wiadomość!

Komenatrze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Gotowy na bezpłatną konsultacją?