Pozycjonowanie stron – freelancer czy agencja SEO?

Komputer z danymi

Pozycjonowanie stron internetowych w Google to kluczowy składnik marketingu internetowego, a duże znaczenie dla ostatecznego powodzenia prowadzonych działań ma wybór odpowiedniego wykonawcy. Podstawowy podział w tej branży przebiega na linii freelancer – agencja SEO. Od ostatecznej decyzji może zależeć skuteczność pozycjonowania oraz zasadność ponoszonych kosztów. Jakie są mocne i słabe strony każdego z tych rozwiązań? Na co się zdecydować w kontekście różnorodnych wymagań dotyczących pozycjonowania? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym wpisie.

Pozycjonowanie stron www – różne podejścia

Przed decyzją o wyborze konkretnego wykonawcy, musisz określić, jaki rodzaj usługi tak naprawdę Ciebie interesuje. Pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google to bardzo szeroki temat. Inne również są potrzeby poszczególnych firm. Jeżeli interesują Cię działania SEO praktycznie od zera, konieczny będzie duży nakład pracy, czasu, a nieraz i kosztów. W takim przypadku poszukiwania powinny skupić się na zespole osób, które wykonają wszystkie niezbędne prace i pozwolą witrynie dobrze wystartować (czyli w grę wchodzi praktycznie wyłącznie agencja – chyba że chcesz poszukiwać specjalistów pojedynczo).

Jeżeli natomiast Twoja strona posiada już historię pozycjonowania, a potrzebujesz jedynie bieżących modyfikacji, monitorowania wyników i dodawania nowych treści, doświadczony SEO freelancer może okazać się dobrym wyborem. W niektórych sytuacjach strona internetowa stanowi jedynie niewielki dodatek do prowadzonej działalności, a wówczas również potrzebny jest mniejszy zakres wykonywanych prac w kontekście poprawy pozycji w Google.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe sytuacje, warto odpowiedzieć na pytanie, kiedy (i czy w ogóle) warto wybrać freelancera, a kiedy lepiej zdecydować się na agencję SEO. Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę obydwu rozwiązań oraz wady i zalety każdego z nich.

Pozycjonowanie strony internetowej przez agencję

Firmy zatrudniające szereg specjalistów, zajmujących się różnymi dziedzinami marketingu internetowego są chętniej wybierane przez klientów, którzy wymagają bardziej rozbudowanych działań. Cechą agencji SEO jest właśnie różnorodność – najczęściej takie przedsiębiorstwa mają w swoich szeregach zarówno copywriterów, specjalistów SEO, jak i osoby od social mediów, Google Ads, a niekiedy również UX.

Zalety korzystania z usług agencji SEO

Kompleksowa obsługa – jest to związane właśnie ze wspomnianą obecnością specjalistów z różnych dziedzin. Oddając swoją stronę internetową pod skrzydła agencji SEO, możesz liczyć na pełny zakres usług. Oczywiście wszystko zależy od wcześniejszych ustaleń. Tak czy inaczej, w przypadku współpracy z taką firmą z pewnością możesz liczyć na bardziej wszechstronne podejście do tematu.

Dostęp do profesjonalnych narzędzi – Firmy, posiadając większy kapitał, mogą sobie po prostu na więcej pozwolić. Korzystając z usług dobrej agencji SEO, możesz mieć pewność, że posiada ona wiele płatnych narzędzi pozwalających za zaawansowane działania z zakresu analityki, tworzenia treści oraz ogólnie pojętego pozycjonowania stron www.

Kontrola jakości wykonania zlecenia – agencje SEO zazwyczaj korzystają z usług sprawdzonych profesjonalistów, a i w takich wypadkach często zadania przechodzą przez ręce kilku osób, a więc poziom ich wykonania podlega wewnętrznej kontroli. To bardzo ważne, ponieważ możesz w ten sposób uniknąć błędów, które mogą bardzo negatywnie wpłynąć na rozwój strony internetowej.

Wady, jakie posiadają agencje SEO

Mniejsza elastyczność – niektóre agencje mają ustalone dosyć sztywne pakiety, a jedyną możliwością jest wybór jednego z nich, z ewentualnymi drobnymi modyfikacjami. Jeżeli Twój wybór padnie więc na agencję SEO, a potrzebujesz usługi “szytej na miarę”, koniecznie zapytaj o opcje indywidualnego ustalenia zakresu wykonywanych działań i ostatecznych kosztów całego przedsięwzięcia.

Możliwa wyższa cena usługi – jedna z największych zalet korzystania z pomocy agencji SEO, wiąże się również z jedną z wad takiej współpracy. Firmy zatrudniające wielu specjalistów zazwyczaj pobierają wyższe opłaty za swoje usługi. Oczywiście nie zawsze tak będzie. Jeżeli szukasz kompleksowej usługi i w grę wchodzi pakiet w agencji lub zatrudnienie kilku freelancerów, sumaryczne koszty mogą okazać się mniejsze w przypadku wyboru pierwszej opcji. Pamiętaj również o tym, że koszt nigdy nie powinien być ostatecznym wyznacznikiem. Najważniejsze są wyniki. Skuteczne pozycjonowanie stron może zapewnić zyski znacznie przekraczające poniesione wydatki.

Dłuższy czas wykonania zlecenia – jeżeli potrzebujesz konkretnej usługi, musisz liczyć się z tym, że agencja pracuje w określonych ramach czasowych, a specjaliści w niej zatrudnieni również mają swoje harmonogramy. Realizacja może trwać zatem dłużej niż w przypadku freelancera. Nie dotyczy to jednak większych zleceń pozycjonowania stron, ponieważ wówczas działanie firmy – agencji SEO – może być sprawniejsze dzięki wspomnianemu podziałowi obowiązków.

Pozycjonowanie strony przez freelancera

Freelancerzy dzielą się tak naprawdę na kilka grup. Część takich osób ma za sobą doświadczenia agencyjne, lecz decyduje się na dalszą pracę na własną rękę. Inni rozwijają swoją działalność od początku, a wszystkiego uczą się samodzielnie. Jeszcze inni traktują freelancing jako źródło dodatkowego zarobku, a ich doświadczenie jest z reguły niewielkie. Ogólnie rzecz biorąc, freelancer zazwyczaj jest chętniej wybierany w przypadku mniejszych stron internetowych, w których zakres zadań nie jest zbyt szeroki. Jakie są wady i zalety korzystania z usług takich osób?

Zalety freelancerów od pozycjonowania

Duży wybór wśród potencjalnych usługodawców – freelancerów jest zwyczajnie więcej niż agencji SEO. Poszukując odpowiedniej osoby do wykonania zlecenia, masz więc większe możliwości wyboru.

Mniejsza liczba procedur – współpraca zwłaszcza z większą firmą może wiązać się z szeregiem negocjacji, ustaleń i etapów związanych z ustalaniem ostatecznej strategii. Jeżeli interesuje Cię prosta usługa, freelancer SEO może całość załatwić niemal od ręki.

Sprawna realizacja (przy mniejszych zleceniach) – freelancer sam decyduje o swoim grafiku oraz obłożeniu i jest bardziej elastyczny w swojej pracy. Jeżeli zadania nie przekraczają możliwości jednej osoby, mogą być wykonane znacznie sprawniej (w porównaniu do agencji).

Wady takiego rozwiązania


Trudności w wyborze odpowiedniej osoby
– choć w zaletach znalazła się wzmianka o dużej liczbie freelancerów, to już sam wybór właściwego usługodawcy może okazać się trudny. O ile już sama decyzja o wyborze kontrahenta w przypadku usług SEO nie należy do najłatwiejszych, to w przypadku freelancerów jest jeszcze trudniej. Agencje zazwyczaj mają wiele opinii, nie tylko na własnych stronach, ale również w Google Moja Firma, dzięki czemu można dowiedzieć się więcej od obecnych i byłych klientów. Agencję najzwyczajniej w świecie łatwiej “sprawdzić” niż freelancera. Oczywiście są od tego różne wyjątki.

Mały zakres oferowanych usług – freelancerzy pracują zazwyczaj “punktowo”. Możesz zamówić u nich jeden rodzaj usługi, a prace rozciągnięte są w czasie. To naturalne – w końcu trudno oczekiwać, żeby jedna osoba specjalizowała się we wszystkim i mogła się zająć różnymi działaniami, a jakimi wiąże się pozycjonowanie stron www.

Słabe zaplecze technologiczne – sprzęt przeciętnego freelancera zazwyczaj nie dorównuje temu, co swoim pracownikom może zaproponować profesjonalna agencja SEO. Nie chodzi tu jedynie o urządzenia, ale również o wszelkiego rodzaju narzędzia, programy oraz kursy zwiększające kompetencje. Korzystanie z bezpłatnych/limitowanych wersji popularnych narzędzi może rodzić poważne ograniczenia i prowadzić do sytuacji, w której prowadzone działania nie będą miały oparcia w twardej analityce.

Co wybrać (i dlaczego agencję SEO)?

Jak można się spodziewać, wybór zależy od preferencji i ostatecznych wymagań. Warto jednak zwrócić uwagę na najważniejsze argumenty.

Jeżeli chcesz pozycjonować swoją stronę, to na ostateczny jej sukces składa się praca wielu specjalistów – od copywriterów, po osoby zajmujące się off-site SEO, czyli głównie link buildingiem. Niewiele właścicieli firm chce na tyle uczestniczyć w całym procesie, aby zatrudniać osobno specjalistów ze wszystkich wymaganych dziedzin. A nawet, jeżeli dany freelancer miałby wszystkie umiejętności SEO w jednym palcu, to przeszkodę stanowiłby czas (w końcu wiele osób może pracować równolegle).

Jeżeli potrzebujesz prostej i szybkiej usługi, np. stworzenia określonej liczby artykułów blogowych, bez uruchamiania całej machiny pozycjonowania, wybór freelancera może okazać się trafiony w dziesiątkę. Jeżeli jednak już współpracujesz z jakąś firmą, być może wystarczy skontaktować się z jej przedstawicielem, żeby zaprzęgnąć do pracy zatrudnionego copywritera.

Ważnym problemem wartym omówienia jest również ryzyko związane z wyborem konkretnej osoby. Freelancer SEO freelancerowi nierówny. Co to znaczy? W przypadku wyboru tej opcji możesz trafić naprawdę źle. Agencje zazwyczaj posiadają już pewną renomę, a przynajmniej mają za sobą cały proces budowania marki. W przypadku freelancerów możesz trafić na prawdziwe diamenty, ale (nie oszukujmy się) tym fachem para się również wiele osób chcących sobie dorobić (np. studentów), a jest to widoczne zwłaszcza w copywritingu. Ich umiejętności mogą okazać się, delikatnie mówiąc, niewystarczające do profesjonalnego wykonania zlecenia. To może Cię kosztować sporo czasu i pieniędzy.

Agencja SEO czy freelancer? Porównaj oferty pozycjonowania

Biorąc pod uwagę powyższe zalety i ograniczenia obydwu opcji, możesz ostatecznie zweryfikować wszystkie za i przeciw, porównując propozycje poszczególnych firm (lub osób). Większość agencji oferuje bezpłatną wycenę i przedstawia pełną listę działań, które mogą wykonać za określone pieniądze. Robią to również niektórzy freelancerzy. Ostateczna decyzja powinna odbyć się w oparciu o doświadczenie, kompetencje, opinie klientów oraz przedstawioną ofertę.

Oczywiście na profesjonalną wycenę i przedstawienie wszystkich opcji możesz liczyć również u nas. Zapraszamy do kontaktu i własnej oceny przedstawionych przez nas opcji. Pamiętaj, że w ostatecznym rozrachunku najbardziej liczy się skuteczność i wymierne efekty.

Komenatrze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Gotowy na bezpłatną konsultacją?