Jak zwiększyć CTR w WordPress?

Poprawa CTR

Każdemu, kto prowadzi swoją stronę internetową, z pewnością zależy na tym, aby zwiększyć liczbę przekierowań z organicznych wyników wyszukiwania. Im wyższą pozycję na konkretne zapytanie w Google zajmuje strona, tym zwykle lepszy będzie współczynnik klikalności. Awans w wynikach wyszukiwania nie jest jednak jedynym sposobem, który pomaga go zwiększyć. Czym jednak w ogóle jest CTR i dlaczego jego poprawa jest tak istotna? W jaki sposób zwiększyć CTR dla stron opartych o CMS WordPress?

Czym jest CTR?

Nazwa CTR pochodzi od pierwszych liter wyrazów Click Through Rate. Najczęściej tłumaczy się to jako współczynnik klikalności. Jest to bowiem wskaźnik, który w bardzo techniczny sposób pokazuje, jak skutecznie potrafi się zachęcić użytkownika odwiedzającego stronę do podjęcia interakcji. Choć mierzy się go zwykle w odniesieniu do działań marketingowych, które często dotyczą płatnych kampanii, to na tym jednak nie koniec – CTR może także dotyczyć e-maili, poszczególnych elementów strony, powiadomień push oraz samej strony w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego współczynnik klikalności jest istotny?

CTR i ranking wyszukiwania są w pewnym stopniu ze sobą powiązane. W przypadku, kiedy posiada się wszystkie niezbędne elementy, które powinny wspierać proces SEO, a mimo wszystko niezwykle ciężko jest uzyskać wartościowy ruch, oznacza to, że należy zainteresować się współczynnikiem CTR – w takim wypadku bez wątpienia wymaga on poprawy.

Żaden użytkownik nie chce odwiedzać nieciekawej witryny internetowej. Kluczowe jest więc, aby skupić się na tworzeniu merytorycznych treści, które przyciągną uwagę odwiedzających. Publikowanie artykułów przepełnionych słowami kluczowymi nie jest dobrym rozwiązaniem – użytkownik wchodząc na stronę, poszukuje konkretów oraz przede wszystkim – treści napisanej z myślą o prawdziwym człowieku, a nie robotach Google. Odpowiadając na pytania użytkowników, wzbudzając w nich emocje i dostarczając konkretnych odpowiedzi, można znacznie zwiększyć swoją grupę odbiorców. Okazuje się, że poprawienie CTR wymaga niewiele wysiłku. Optymalizacja już kilku elementów powinna zwiększyć ruch w ciągu paru dni.

Jak zwiększyć CTR dla stron opartych o CMS WordPress?

Chcąc zwiększyć współczynnik klikalności w WordPress poleca się skorzystać z narzędzia Google Search Console, które pozwoli przeanalizować istotne dane na temat klikalności oraz wyświetleń witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu uzyska się szczegółowy pogląd tego, co należałoby poprawić. Raport skuteczności zawiera dane na temat tego, jak często strona pojawia się w wynikach, a także jaką ma uśrednioną pozycję oraz współczynnik klikalności. Zawarte w raporcie informacje pozwolą również na przeanalizowanie tego, jak zmieniał się ruch z wyszukiwarki na przestrzeni czasu, jakie są jego źródła oraz które zapytania powodują wyświetlenie witryny. Dzięki tym wszystkim informacjom, w prosty sposób będzie można wdrożyć odpowiednie zmiany na stronie.

W celu pozyskania informacji na temat CTR poszczególnych fraz kluczowych należy:

1. Wejść do narzędzia Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about

2. Przejść do zakładki Skuteczność:

Skuteczność Google Search Console

3. Kliknać w przycisk Eksportuj

Eksportuj dane w Google Search Console

4. Wybrać format np. Arkusz Google

Jakie elementy wpływają na współczynnik klikalności?

Wiedząc, jak istotny jest współczynnik CTR w promowaniu strony, należy zwrócić uwagę na różne elementy, mające na niego wpływ. Kluczowe jest, aby zastosować się do kilku ważnych taktyk, dzięki którym strona internetowa będzie prezentowała się w wynikach znacznie atrakcyjniej, co z kolei sprawi, że zwróci na siebie większą uwagę użytkowników. Każdemu z pewnością nieraz zdarzyło się kliknąć w wynik wyszukiwania, który wcale nie znajdował się na pierwszym miejscu – na klikalność ma bowiem wpływ przede wszystkim to, jak bardzo strona rzuca się w oczy. Na co więc zwrócić uwagę, aby poprawić organiczny współczynnik CTR?

Meta description oraz tytuł SEO

Treść meta description nie jest czynnikiem rankingowym (co ważne, Google nie zawsze pokazuje to, co zostało ustawione), ale z pewnością warto go zoptymalizować, aby zachęcić użytkowników do kliknięcia. Chcąc to zrobić, należy opisać w tym miejscu, co dokładnie internauci znajdą na stronie. Dobrze sprawdza się także zastosowanie CTA, czyli Call-To-Action. Warto również zoptymalizować pierwszy element opisowy, jaki znajduje się na stronie, czyli tzw. lead, ponieważ jest on często wyświetlany przez Google jako zapowiedź tego, co znajduje się w witrynie. Dobrą praktyką jest stosowanie w tym miejscu pytań, mogących zachęcić użytkownika do zapoznania się z treścią. Co ważne, kiedy użytkownik trafia na stronę z konkretnej frazy, to znaczy, iż podświadomie ma on określony cel – warto zatem poruszyć ten cel w opisie.

Odpowiednio zoptymalizowany tytuł SEO jest niemniej ważny. Warto dbać o to, aby pojawiała się w nim wyszukiwana dla danego tematu fraza. Poleca się jednak stosowanie krótkich tytułów – nie powinny zajmować więcej niż 600 px, czyli około 60-70 znaków – w innym wypadku zostaną ucięte przez Google. Nie powinno się także powtarzać w tytule tych samych słów.

Rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone

Rich snippets to elementy opisu strony, które wizualnie wzbogacają wyniki wyszukiwania, czyniąc je atrakcyjniejszymi. Pojawiają się obok tytułu, opisu i adresu URL. Pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Za ich pomocą można wyróżnić:

  • ocenę użytkowników oraz liczbę opinii, (Dane strukturalne typu AggregateRating)
  • stan oraz cenę produktu, (Dane strukturalne typu Product)
  • datę publikacji i autora artykułu, (Dane strukturalne typu Article)
  • nawigację strony.

Aby wyświetlić fragmenty rozszerzone w przypadku stron opartych o silnik WordPress, można skorzystać ze specjalnie przygotowanej do tego celu wtyczki np.:

  • KK Star Ratings – Wtyczka odpowiadająca za wyświetlenie modułu opinii (gwiazdek) na wybranych podstronach ofertowych. Docelowo po nadaniu oceny podstronie, zostają wygenerowane dane strukturalne typu AggregateRating, które wprost pomagają przy wyświetleniu oceny w wynikach wyszukiwania
  • Schema & Structured Data for WP & AMP – Wtyczka, która posiada naprawdę szeroki wachlarz danych strukturalnych. Dzięki niej w prosty sposób jesteś w stanie wdrożyć odpowiednie dane na stronę.

 

Przykład wykorzystania Rich Snippeds

Przykład Rich Snippeds

Pytania i odpowiedzi – FAQ

Często zdarza się, że pod konkretnym wynikiem wyszukiwania widnieje kilka pytań, w które można kliknąć, uzyskując dostęp do odpowiedzi bez konieczności otwierania witryny internetowej. To świetny sposób na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania. Aby wdrożyć taki element do swojej strony, najlepiej posłużyć się wytycznymi z oficjalniej strony https://schema.org/FAQPage

Opisowe adresy URL

Opisowe adresy URL są kolejnym elementem, który może przykuć uwagę użytkownika. Warto zadbać, aby adres strony zawierał ważne słowo kluczowe, opisujące to, co użytkownik znajdzie na stronie internetowej. WordPress umożliwia bardzo proste dostosowanie adresu URL do potrzeb – wszystko odbywa się przy okazji dodawania wpisu.

Zwiększenie współczynnika CTR – zdecydowanie warto

Istnieje wiele sposobów na poprawienie współczynnika klikalności. Warto samodzielnie przetestować różne rozwiązania i wybrać takie, które będą najskuteczniejsze. WordPress umożliwia wiele opcji, dzięki którym można zwiększyć atrakcyjność witryny w wynikach wyszukiwania – pomocne mogą być wtyczki takie jak na przykład Yoast SEO czy też opisane wyżej.

Komenatrze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Gotowy na bezpłatną konsultacją?