Jak zmienić strukturę linków w systemie CMS WordPress?

Nie od dziś wiadomo jak istotne jest prawidłowe nazywanie podstron a co za tym idzie, generowanie odpowiednich adresów URL. Dobrze skonstruowana struktura linków nie tylko wspomoże użytkowników w korzystaniu z serwisu ale także wpłynie pozytywnie na wyniki pozycjonowania strony. W tym artykule przedstawimy krok po kroku jak zmienić strukturę linków w systemie CMS WordPress, według własnych wytycznych.

Krok 1.

Logujemy się do panelu administracyjnego naszej strony. Domyślnie panel zarządzania stroną, mieści się pod adresem URL: nazwadomeny.pl/wp-admin lub nazwadomeny.pl/wp-login.php

Po wpisaniu adresu naszego panelu w pasek wyszukiwarki, otrzymamy następujący widok:

Panel logowania WordPress

Krok 2.

Po zalogowaniu się do panelu administracyjnego, przechodzimy do zakładki „Ustawienia” a następnie „Bezpośrednie odnośniki” (zakładka „Ustawienia” znajduje się na czarnym polu nawigacyjnym po lewej stronie panelu)

Ustawienia WordPress

Krok 3.

Po wybraniu zakładki „Bezpośrednie odnośniki” zobaczymy następujący widok:

Bezpośrednie odnośniki

 

Pokrótce opiszemy wszystkie powyższe pola wyboru:

Prosty – jest to format typowo numeryczny (np. nazwadomeny.pl/3), który został dodany jako podstawa (zazwyczaj tylko do instalacji) w celu uniknięcia brak kompatybilności systemu WordPress w połączeniu z serwerem. Jest to format, który nic nie mówi o tym co się znajduje na danej podstronie, przez co jest nielubiany zarówno przez użytkowników jak i roboty wyszukiwarki.

Dzień i nazwa – jest to typowy format blogowy, który swego czasu był bardzo popularny, sam format jest przyjazny dla użytkownika i robotów wyszukiwarek.

Miesiąc i nazwa – sytuacja wygląda adekwatnie co w przypadku „Dzień i nazwa”

Liczbowy – jest to format typowo numeryczny jak w przypadku typu „Prosty”, z domieszkami informacji gdzie się znajdujemy (jakiej kategorii). Problemem nadal jest to że link typu nazwadomeny.pl/poradniki/3 nic nie mówi użytkownikowi oraz robotowi wyszukiwarki.

Nazwa wpisu – jest to aktualnie najpopularniejszy format widziany w sieci. Format wprost opisuje co się znajduje na danej podstronie poprzez przekonwertowanie tytułu strony na adres URL (spacje zamieniane są na znaki „-”). Format „nazwa wpisu” aktualnie jest najbardziej przyjazny użytkownikowi oraz robotom wyszukiwarki.

Własny format – system WordPress pozwala użytkownikowi na stworzenie własnej struktury linków. Tworząc własną dedykowaną strukturę linków, warto się zastanowić czy jest w pełni logiczna dla użytkownika. Konfigurując nową strukturę możemy posłużyć się zarówno tagami dostępnymi poniżej pola np. %year% (tag, wywołujący rok) jak i statycznymi wartościami (np. wpisanymi tzw. z palca).

Poniżej załączamy znaczenie poszczególnych tagów:

%year% – rok publikacji wpisu np. 2022
%monthnum% – miesiąc publikacji wpisu np. 03
%day% – dzień publikacji wpisu np. 05
%hour% – godzina publikacji wpisu np. 10
%minute% – minuta publikacji wpisu np. 30
%second% – sekunda publikacji wpisu np. 25
%post_id% –  identyfikator wpisu
%postname% – uproszczony tytuł wpisu
%category% – nazwa kategorii, do której przypisany jest wpis
%author% – nazwa autora wpisu

Jaki format wpisów wybrać?

Zdecydowanie rekomendujemy wariant „Nazwa wpisu”, ze względu na swoją logiczną strukturę oraz powszechność. Warto także wspomnieć, że sama wyszukiwarka Google „lubi” jeżeli składowe linku, wskazują co się będzie znajdować na docelowej podstronie.

Podsumowanie

Zapoznając się z artykułem pozyskałeś wiedzę na temat, jak zmienić strukturę linków w CMS WordPress, czym się różnią od siebie poszczególne warianty struktur, jaki wariant jest najbardziej powszechny i rekomendowany.

Uwaga! Wszelkie zmiany struktury linków na funkcjonującej stronie internetowej, powinny być uprzedzone backupem bazy danych. Zmiana struktury, może trwale uszkodzić serwis.

Komenatrze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Gotowy na bezpłatną konsultacją?