Poradniki webdevelopera

Jak prawidłowo zaktualizować system i wtyczki na WordPress

0

Duża część stron internetowych zbudowana na systemie WordPress, wykorzystuje spore ilości dodatkowych modułów (wtyczek), zaniedbanie w postaci braku aktualizacji modułu, może spowodować lukę w bezpieczeństwie, przez którą dostanie się malware.

Uwaga!

Pamiętaj o regularnej aktualizacji systemu wraz z wtyczkami. Jeżeli nie czujesz się na siłach to zdecydowanie zalecamy zlecić aktualizację systemu do agencji marketingowej.

Biorąc aktualizację modułów na swoje barki, pamiętaj o zrobieniu kopii zapasowej strony wraz z bazą danych – sposobów na stworzenie backupu jest wiele, dla laika zalecamy wtyczkę UpdraftPlus: https://wordpress.org/plugins/updraftplus/

Jak zrobić kopię zapasową?

Po instalacji modułu, wchodzimy w Ustawienia → Kopia UpdraftPlus → Utwórz kopię

Kopia updraft

Po stworzeniu kopii, zjeżdżamy do sekcji Existing backups (Istniejące kopie zapasowe)

Updraft dostępne kopie

A następnie klikamy na przyciski „Baza danych”, „Wtyczki”, „Motywy”, „Uploads”.

Po kliknięciu powinno nastąpić automatyczne pobieranie kopii na dysk lokalny.

Jak przeprowadzić aktualizację systemu oraz wtyczek?

Krok 1.

Logujemy się do panelu administracyjnego

Krok 2.

Przechodzimy do Kokpit → Aktualizacje (wybór w nawigacji po lewej stronie panelu)

A następnie klikamy na przycisk „Zaktualizuj teraz”

Aktualizacja wordpress

Krok 3.

Przechodzimy do „Wtyczki” a następnie przy wtyczkach zgłaszający poniższy komunikat:

Aktualizacja wtyczek

Klikamy „uruchom aktualizacje”

Po aktualizacji strona przestała działać, co zrobić?

W zasadzie istnieje kilka dróg naprawy – samodzielnie albo poprzez wsparcie agencji. My skupimy się na przedstawieniu jak samemu poradzić sobie z problemem. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na jakim etapie serwis przestał działać – czy przy aktualizacji silnika WordPress czy po aktualizacji wtyczek.

1. Strona przestała działać po aktualizacji wtyczek

W takim wypadku, wiemy, że źródłem problemu są nasze moduły (wtyczki), w celu naprawienia błędu, dobrze będzie skorzystać z kopii zapasowej.

Otwieramy archiwum plugins.zip a następnie wypakowujemy zawartość.

Wypakowane pliki musimy przenieść na nasz serwer FTP i podmienić zawartość.

Jeżeli nie wiesz czym jest serwer FTP i jak się do niego zalogować zalecamy zapoznać się z naszym artykułem: https://cyberiusz.pl/jak-utworzyc-konto-ftp-na-hostingu-cyberfolks/

My przedstawimy sytuację, gdzie jesteśmy już zalogowani na nasz serwer FTP.

Po zalogowaniu na serwer FTP zobaczymy poniższy widok:

Połaczenie z serwerem FTP

Przechodzimy do katalogu wp-content, zmieniamy nazwę katalogu „plugins” na „#plugins” w celu dezaktywacji aktualnego katalogu, a następnie tworzymy nowy katalog o nazwie „plugins” i tam przenosimy zawartość naszej kopii zapasowej.

Takie działanie umożliwią cofnięcie się do początku błędu (w razie czego).

Po migracji zawartości katalogu, sprawdzamy czy nasz serwis zaczął poprawnie działać.

W momencie gdy nasz serwis nadal nie działa prawidłowo, należy przywrócić bazę danych (prawdopodobnie aktualizacja wtyczki, nadpisała rekordy w bazie i wywołała błędy)

Jak przywrócić bazę danych?

W celu przywrócenia bazy danych musimy zalogować się na konto hostingowe a następnie przejść do sekcji bazy danych i wybrać Phpmyadmin (jest to edytor webowy, który pozwoli nam przywrócić bazę).

Ze względu, że na każdym hostingu droga do phpmyadmin wygląda nieco inaczej, przedstawimy
sytuację, gdzie udało się nam odnaleźć odpowiedni link.

Po wejściu w phpmyadmin zobaczymy poniższy widok:

Phpmyadmin logowanie

Wpisujemy login i hasło, które możemy pozyskać z pliku wp-config.php znajdującego się na naszym serwerze FTP (w katalogu naczelnym).

Dane pobieramy z rubryk: DB_USER oraz DB_PASSWORD

Po zalogowaniu, zobaczymy następujący widok:

Widok phpmyadmin

klikamy w naszą bazę (element zaznaczony na grafice):

Widok tabel w bazie mysql

Zjeżdżamy do zaznacz wszystko a następnie wybieramy opcję usuń:

Usuń

W tym momencie wszystkie tabele zostaną usunięte a my możemy przejść do zakładki import, a następnie pobrać naszą bazę z kopii, którą zrobiliśmy w pierwszym kroku (kopia bazy .sql):

Import bazy danych

Po takich czynnościach, nasza strona powinna zacząć już poprawnie funkcjonować.

2. Strona przestała działać po aktualizacji silnika WordPress

Jeżeli nasz serwis przestał działać na etapie aktualizacji silnika, to skuteczną drogą do naprawy jest ręczny downgrade systemu. Zacznijmy od pobrania starszej wersji silnika WordPress z repozytorium.

Wchodzimy na stronę: https://pl.wordpress.org/download/releases/ i pobieramy odpowiednio starszą wersję silnika (może być identyczna co przed update).

Wersje WordPress

Pobrane archiwum rozpakowujemy – głównie powinny interesować nas następujące pliki i katalogi:

  • wp-admin
  • wp-includes
  • index.php
  • wp-activate.php
  • wp-blog-header.php
  • wp-comments-post.php
  • wp-config-sample.php
  • wp-cron.php
  • wp-links-opml.php
  • wp-load.php
  • wp-login.php
  • wp-mail.php
  • wp-settings.php
  • wp-signup.php
  • wp-trackback.php
  • xmlrpc.php

Uwaga są to wszystkie pliki i katalogi z pierwszego poziomu archiwum z wyjątkiem pliku wp-config oraz katalogu wp-content.

Listę plików i katalogów podmieniamy na serwerze FTP (w miejscu występowania plików). Przed podmianą możemy zrobić lokalną kopię na swoim dysku.

Przywrócenie plików powinno ponownie uruchomić stronę. Jeżeli tak się nie stało, należy przywrócić także bazę danych zgodnie z punktem: tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *