Jak poprawić pozycje strony internetowej w wyszukiwarce Google?

Tablet z danymi SEO

Wysoka pozycja na liście wyników wyszukiwania Google to podstawowy cel wszystkich firm inwestujących swój czas i środki w marketing internetowy. Im lepsze dopasowanie do wytycznych, tym większa szansa na prześcignięcie konkurencji, a w perspektywie – wymierne korzyści. Jak poprawić pozycjonowanie strony internetowej w Google? Kluczowe działania i strategie znajdziesz w poniższym wpisie.

Audyt SEO – podstawowy i najważniejszy krok

Jeżeli chcesz w ogóle myśleć o poprawie pozycjonowania swojej strony internetowej, niezbędnym składnikiem będzie dokładny audyt, który wykaże wszelkie mocne i słabe strony Twojej witryny w obecnej postaci. Taka analiza pozwoli na uzyskanie odpowiedzi na pytanie, co należy zmienić, aby poprawić swoje wyniki. To jednak nie wszystko. Dobrze przeprowadzony audyt wskazuje również, które działania są konieczne, a które można wykonać w dalszej kolejności. To bardzo istotne pod kątem planowania budżetu na działania SEO – nie zawsze w końcu można pozwolić sobie na pełny zakres optymalizacji przy współpracy ze specjalistami z branży online marketingu. Jak poprawić pozycję strony w Google w odniesieniu do najważniejszych słów kluczowych? O jakie elementy należy zadbać?

Mobilność

Pierwszym i podstawowym warunkiem możliwości uzyskania naprawdę dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania Google jest posiadanie w pełni responsywnej strony internetowej, dostosowanej do urządzeń mobilnych. Dlaczego jest to aż tak istotne? Obecnie ponad 50% całego ruchu w sieci pochodzi właśnie z tego źródła. To oczywiście samo w sobie wiele nie zmienia, jednak warto zaznaczyć, że Google zauważa te trendy i zwraca coraz większą uwagę na optymalizację stron www pod tym kątem.

Dużą rolę odgrywa tutaj aktualizacja algorytmu – Mobile First Index. Google obecnie używa głównie mobilnej wersji witryny do pozyskiwania informacji, dokonywania oceny oraz indeksowania. Strony internetowe trudne w obsłudze na komórkach i tabletach mogą więc przegrywać wyścig w przedbiegach. Dlaczego tak ważne jest zadbanie o omawiany czynnik. Aby sprawdzić, czy Twoja witryna dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych, możesz skorzystać z testu optymalizacji mobilnej Google lub skorzystać z odpowiedniej zakładki w Google Search Console.

Jeżeli pojawią się problemy w tym zakresie, najpewniej trzeba będzie skontaktować się z programistą lub działem IT. Są to jednak niezbędne zmiany, które pozwalają ruszyć dalej i pośrednio zwiększyć pozycjonowanie strony internetowej.

Treść na stronie

Niezależnie od różnych zmian, aktualizacji czy modyfikacji algorytmu, treść nadal pozostaje kluczowym składnikiem pozycjonowania stron internetowych. W końcu to merytoryczna zawartość witryny decyduje o tym, czy użytkownik znajdzie odpowiedź na swoje zapytanie lub odszuka ofertę, która go zainteresuje.

Jakie cechy contentu decydują w głównej mierze o poprawie pozycjonowania strony?

  • Optymalizacja pod względem najważniejszych słów kluczowych – Zawarcie odpowiedniej liczby istotnych wyrażeń sprawi, że roboty Google lepiej ocenią treść, a co za tym idzie – strona poprawi swoją pozycję na najważniejsze frazy.
  • Wysoka jakość i wartość dla użytkownika – czasy kiepskich tekstów wypchanych frazami kluczowymi bezpowrotnie minęły. Obecnie liczy się poprawna merytoryka, poprawność stylistyczna i gramatyczna, a także język dostosowany do odbiorców.
  • Optymalna długość – górna granica regularnie przesuwa się w kierunku coraz dłuższych tekstów. Nie oznacza to bezwzględnie, że im dłużej, tym lepiej, jednak warto zainwestować w obfite treści na swojej stronie. Trudno podać określone granice, ponieważ wszystko zależy od branży, zagospodarowania konkretnej niszy oraz specyfiki konkurencji. Najlepiej do oceny wymaganej długości tekstu użyć profesjonalnych narzędzi, które na podstawie analizy stron konkurujących o pozycje w top 10 na kluczową frazę pokazują uśrednione wymagania, co do długości treści (np. Surfer SEO).
  • Odpowiednia konstrukcja – tutaj liczy się podział na części, stosowanie wypunktowań, pogrubień, wyróżnienia czcionki. Niezwykle ważna jest również logiczna struktura nagłówków, przy czym h1, jako swoisty tytuł danej strony, powinien wystąpić tylko raz.

Meta tagi

Meta title i meta description, bo o nich mowa, również stanowią składnik treści, a pierwszy z nich ma kolosalne znaczenie dla poprawy pozycji. Jest to tekst, który wyświetla się jako tytuł strony na liście wyników wyszukiwania Google. Określa on więc w głównej mierze jej zawartość. Jest to bardzo ważny czynnik rankingowy w kontekście pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania, ponieważ pozwala robotom wyszukiwarek ocenić rodzaj treści znajdującej się na stronie. Meta description ma mniejsze znaczenie dla samej wyszukiwarki, jednak jest istotny dla użytkowników i wpływa pozytywnie na współczynnik klikalności (CTR – Click Through Rate).

Liczy się tu kilka rzeczy:

  • Meta tagi (zwłaszcza title) – muszą zawierać najważniejsze słowa kluczowe,
  • Powinny być unikalne,
  • Ich długość jest ograniczona, więc najlepiej zmieścić się w ramach wyznaczonych przez wyszukiwarkę (symulację wyglądu z łatwością sprawdzisz w narzędziu Yoast – jeżeli korzystasz z WordPressa, ale możesz użyć do tego celu również narzędzi zewnętrznych, jak np. Title & Description Pixel Checker).

Optymalizacja techniczna

1. Zadbaj o jak największą szybkość ładowania strony internetowej

Szybkość ładowania witryny jest istotna zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google. Im krótszy czas odpowiedzi, tym mniejszy współczynnik odrzuceń (wskaźnik, określający stosunek pojedynczych sesji, bez przejścia do kolejnej podstrony, do ogólnej liczby odwiedzin użytkowników) oraz lepsza ocena strony.

Technik poprawy prędkości jest wiele – optymalizacja obrazów, minifikacja kodu, usunięcie niepotrzebnych zasobów, korzystanie z cache. Warto zaznaczyć, że istnieją narzędzia, które pomagają określić stan obecny i wskazują na działania, które pomogą przyspieszyć witrynę internetową. Jest to oficjalny Google PageSpeed Insights oraz GTmetrix. Należy również pamiętać, że korzystając z narzędzi, warto zwracać uwagę na prędkość na urządzeniach mobilnych, gdzie zazwyczaj trudniej osiągnąć optymalny wynik.

2. Usuń błędy na stronie www

Wszystkie problemy, które napotyka na stronie internetowej użytkownik, przytrafiają się również botom Google (oraz innych wyszukiwarek). Każdy błąd to sygnał, że dzieje się coś niedobrego. Kodów niepoprawnych odpowiedzi serwera jest bardzo wiele, jednak najważniejsze z punktu widzenia poprawy pozycjonowania strony www to: 404, 503 oraz 500.

Pierwszy z nich to najpopularniejszy błąd, który oznacza, że zawartość danego linku przestała istnieć. Może się to stać po usunięciu produktu, skasowaniu artykułu oraz wyłączeniu określonych podstron, które nadal jednak są podlinkowane na witrynie (lub na zewnętrznych portalach). Najlepszym rozwiązaniem jest przekierowanie do strony właściwej lub podobnej tematycznie. Przy większych witrynach, często trudno poradzić sobie ze wszystkimi nieprawidłowościami tego rodzaju, więc warto zoptymalizować stronę błędu – tak, aby zawierała link do strony głównej lub do kluczowych podstron. Wszystko po to, aby użytkownik nie zdecydował się na opuszczenie strony internetowej.

Błąd 500 związany jest z problemami serwera, natomiast 503 odpowiada za brak połączenia z serwerem. Jeżeli pojawia się znaczna liczba drugiego z nich, warto skontaktować się z firmą hostingową, bo może to oznaczać małą przepustowość połączenia. Jak poprawić pozycję w Google? Usuń wskazane błędy lub zminimalizuj ich występowanie i stwórz odpowiednie przekierowania. Popularne CMS-y wyposażone są we wtyczki, które znaczną część wykonują niemal automatycznie.

3. Stwórz plik robots.txt oraz sitemapę

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie, jak zwiększyć pozycjonowanie swojej strony internetowej, koniecznie musisz upewnić się, że Twoja witryna posiada odpowiednio skonstruowany plik robots.txt. Jest to bardzo łatwe do sprawdzenia. Wystarczy wpisać adres strony głównej z nazwą tego pliku, np. https://nazwa-witryny.pl/robots.txt. Jest to plik, który roboty wyszukiwarki skanują na samym początku, aby uzyskać niezbędne informacje dotyczące strony internetowej. Jego właściwa konstrukcja pozwala na skuteczne pozycjonowanie w Google. Możliwych opcji konstrukcji tego pliku jest bardzo wiele i to temat na osobny wpis. Podstawowy plik powinien zawierać regułę:

User-agent: *

która oznacza, że wszystkie rodzaje botów mają dostęp do strony www. Następnie można wykluczać z indeksacji niepotrzebne podstrony lub zasoby albo wskazywać, które jednak mają zostać sprawdzone.

Bardzo ważnym elementem jest również sitemapa, która – jak sama nazwa wskazuje – jest mapą strony internetowej. Powinna zawierać wyłącznie linki, które mają zostać zindeksowane i wyświetlane użytkownikom w Google. Należy więc wykluczyć tutaj wszelkie regulaminy, politykę prywatności, koszyk lub mało wartościowe podstrony. Plik z mapą należy umieścić w głównym folderze na serwerze (tam, gdzie główny indeks witryny). URL w naszym przykładzie będzie wyglądać wówczas następująco: https://nazwa-witryny/sitemap.xml. Ten link należy umieścić w pliku robots.txt, aby pozwolić przeskanować Twoją stronę i ocenić jej zawartość jeszcze przed rozpoczęciem crawlowania.

4. Dbaj o prawidłowe linkowanie wewnętrzne

Funkcjonowanie poszczególnych podstron opiera się w zasadzie na strukturze linków wewnętrznych. W końcu menu główne, stopka, czy treść na stronie głównej wskazuje na miejsca, które warto odwiedzić. Warto mieć świadomość, że linki wewnętrzne pomagają również botom wyszukiwarek w przemierzaniu (crawlowaniu) witryny oraz indeksowaniu konkretnych jej części.

Linkować możesz z różnych miejsc, przy czym bardzo ważną częścią są wszelkie teksty, opisy, artykuły blogowe. W tematycznie dopasowanych fragmentach możesz umieścić odnośniki do swoich produktów, powiązanych tematycznie wpisów lub podstron potencjalnie interesujących dla odbiorców. Warto również korzystać z przycisków z call to action, czyli wezwaniem do działania, które również stanowią odnośnik do strony kontaktowej, sklepu lub jeszcze innego, ważnego miejsca na platformie.

Wyrażenia zawierające linki, które odsyłają do innych miejsc na Twojej stronie, powinny nawiązywać tematycznie do tematyki danego wpisu, jednak nie warto “upychać” w nich na siłę słów kluczowych.

5. Postaw na link building

Wszystkie powyższe techniki odwoływały się do tzw. on-site SEO, czyli działań dokonywanych bezpośrednio na stronie internetowej. Dbanie o optymalny profil linków przychodzących to już techniki off-site, które są całkowicie niezależne od zawartości witryny. Duża liczba stron internetowych, które posiadają odsyłacze do Twojej witryny to znak dla Google, że jest ona wartościowa i interesująca. Warto również zaznaczyć, że linki obecne w internecie sprawiają, że roboty częściej odwiedzają daną stronę, a część wartości domen linkujących przekazywana jest do Twojej witryny. To w prostej linii poprawia pozycjonowanie stron na najważniejsze słowa kluczowe.

Prowadząc działania z zakresu link buildingu, musisz pamiętać o tym, aby pozyskiwać odnośniki w jak najbardziej naturalny sposób. Spamerskie linki z mało wiarygodnych źródeł mogą sprawić więcej szkody niż pożytku.

Miejsca wykorzystywane najczęściej, to:

  • Wpisy blogowe (partnerskie, sponsorowane) lub komentarze pod artykułami,
  • Katalogi firm lub stron,
  • Fora tematyczne (wpisy muszą być jednak merytoryczne i odpowiadać realnie na problemy forumowiczów),
  • Social media,
  • Strony klientów/kontrahentów

Popraw pozycję strony w wynikach wyszukiwania

Całe SEO i skuteczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarce to dział niezwykle szeroki i nie sposób opisać oczywiście wszystkich dostępnych strategii w jednym miejscu. W tym wpisie skupiliśmy się na głównych czynnościach, które pozwolą poprawić pozycję witryny na kluczowe dla Twojego biznesu słowa kluczowe.

Jeżeli potrzebujesz profesjonalnej pomocy, zapraszamy do kontaktu z nami. Znamy się na marketingu internetowym i pomożemy Tobie poprawić pozycję strony w wyszukiwarce Google. Zamów bezpłatną wycenę, napisz maila lub zadzwoń. Chętnie przygotujemy ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb i wymagań.

Komenatrze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Gotowy na bezpłatną konsultacją?